Uppmana

Nepal: Ilska mot bonussystem för omgifta änkor

[IPS/MANA] - Nepals regering har beslutat att införa en ekonomisk bonus till alla nygifta par där mannen väljer att gifta sig med en änka. Men åtgärden upprör de aktivister och organisationer som arbetar för änkors rättigheter.

-Vi har arbetat så hårt för att få bort diskrimineringen av änkor, och gjort små framsteg. Men när regeringen tar ett sånt här beslut så går utvecklingen i stället flera steg bakåt, säger Lily Thapa, ordförande för organisationen Women for Human Rights.

Rekha Subedi, 31, blev änka efter att hennes man stupade i det inbördeskrig som fram till nyligen rasade i Nepal. Hon är mycket upprörd över bonussystemet, som ligger på motsvarande cirka 4 000 kronor – vilket är mycket pengar i det fattiga Nepal.

-Nu känns det som att det finns en prislapp på mig. Hur kan regeringen få för sig att detta skulle gynna oss änkor?, säger Rekha Subedi till IPS.

Representanter för människorättsgrupper menar att åtgärden sätter press på änkor.

-Äktenskapet är något djupt personligt. Frågan är varför regeringen lägger sig i genom att tillsätta pengar i samband med omgiften, säger Lily Thapa.

Aktivister som bekämpar fenomenet med hemgift menar att sammankopplingen mellan giftermål och bidrag riskerar att leda till ytterligare ett system där ekonomi och familjebildningar blandas samman.

-Politikerna tycks tro att kvinnor bara är trygga om de är gifta med en man. Det är helt enkelt förolämpande mot oss änkor som lever ensamma och på egen hand tar hand om våra familjer, säger Nisha Swar, som varit änka i många år.

Kabita Pandey vid människorättsorganisationen Pro Public menar att bonussystemet riskerar att slå hårt mot kvinnor.

-Detta är ett land där familjer på grund av fattigdom kan sälja sin syster eller dotter till människohandlare för mindre än hundra dollar. En människohandlare kan enkelt gifta sig med en änka, inkassera pengarna, och sedan sälja kvinnan vidare, varnar Pandey.

Organisationen Women for Human Rights, som arbetar för änkors rättigheter, har gått i spetsen för kritiken mot bonussystemet, och man har nu börjat föra diskussioner med regeringsföreträdare för att få systemet avskaffat.

Livet som änka i Nepal är ofta mycket hårt. Det kan Bhagwati Adhikari vittna om. När hon var tonåring giftes hon bort med en pojke från samma kast, men bara några år senare blev hon änka – och hela samhällets attityd gentemot henne förändrades.

I samband med att hon blev bortgift tvingades Bhagwati Adhikari att sluta skolan och flytta hem till sin mans familj. Hennes svärföräldrar ville inte att hon skulle studera. Men efter att hennes man dog insåg hon att hon inte kunde hitta någon försörjning, eftersom hon saknade utbildning.

Hon insåg också snabbt att hela omvärlden såg på henne med andra ögon efter att hon blivit änka. Som hinduisk änka i Nepal får man inte bära röda kläder.

-Jag var tvungen att gå klädd i vitt, vilket tydligt signalerade att jag nyss hade blivit änka. Vänner och grannar slutade tala med mig, män kom med ovälkomna inviter, och jag fick inte längre delta vid religiösa ceremonier eftersom änkor anses föra otur med sig. Det är inte lätt att vara änka i Nepal, säger Bhagwati Adhikari till IPS.

Trots motstånd från sina svärföräldrar valde Bhagwati Adhikari att återuppta sina studier i hemorten i västra Katmandu-dalen. Och så fort hon var klar med skolan fick Adhikari ett arbete, hos Women for Human Rights.

Via arbetet kom hon i kontakt med andra kvinnor som var i samma situation som henne, blev stärkt och beslutade sig för att skaffa ett eget boende i huvudstaden Katmandu. Och i strid med såväl sina egna föräldrar, sin svärföräldrar och hela det konservativa samhället beslutade sig Bhagwati Adhikari även för att sluta gå klädd i vita kläder.

Obs, öppna i ett nytt fönster. PDF | Skriv ut | E-postadress

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera

© ISS 2010 | ISSN: 2000-737X