Uppmana

Opinion: Kuba och yttrandefriheten på nätet... där "sponsorerna" bestämmer

Reportrar Utan Gränser (RSF) lanserade häromveckan en global aktion för "yttrandefriheten på Internet". Den 12 mars, samma dag som aktionen startade, offentliggjorde UNESCO sitt beslut att dra tillbaka sin sponsring av aktiviteten på grund av att RSF hade missbrukat FN-organets logga i anknytning till rapporter om vilka "UNESCO vare sig hade underrättats eller kunde stå för." Ett av de länder som RSF pekade ut som "Internets Fiender" är Kuba - men hur står det egentligen till med yttrandefriheten i den kubanska cyberrymden? Låt oss ta en titt på fallet Google.



Sedan länge har det varit känt att kubanerna vägras tillträde till ett antal sajter till företag och tjänster som Coca-Cola, Disney, SchoolZone, McCaffee, Adobe, och tusentals andra. Nyligen offentliggjorde redaktören för nättidningen Cubadebate Miriam Elizalde att USA har blockerat 3.719 *.com-domän tillhörande 557 företag som har affärer med Kuba eller är kopplade till landet - vilket är ännu ett bevis på den extraterritoriella karaktären av USA:s blockad mot Kuba.

Jätteföretaget Google är också inblandat i nätblockaden mot det kubanska folket. Den 27 september publicerade tidningen Juventud Rebelde en artikel av journalisten Amaury E. del Valle med uppgifter om att den populära sökmotorn vägrade kubanska surfare tillträde till följande tjänster: Google Earth, Google Sky, Google Desktop, Google AdSense, Google AdWords, Google Code Search och Google SketchUp. Men det är inte detta som är det mest uppseendeveckande.

I samma artikel kan man läsa att den kubanska regeringen gav Google tillstånd att registrera sin webbsida under Kubas toppdomän ".cu". Mycket riktigt, om man knappar in www.google.com.cu hamnar man på googles hemsida - fast på Kuba (Egentligen inte, man kan vara registrerad under ett land fast servern kan befinna sig var som helst på jorden). Saken är att kubanerna kan googla på sin "kubanska" googlesida.

Och vilka sidor kan man nå från www.google.com.cu? Jo, samma sidor som man kan hitta överallt annars på nätet. En av dessa sidor är Usenetgruppen soc.culture.cuba - en diskussionsgrupp där man kan hitta inlägg om Kuba från hela det politiska spektrumet. Och inte bara det, utan en mängd sidor med antikubansk propaganda från Miami som NED(*), USAID och andra finansierar med miljoner USA-Dollar om året.

Så, de kubanska myndigheterna är inte rädda för Google - men Google är uppenbarligen rädd för sina sponsorer/annonsörer och därför måste företaget vägra kubanerna åtkomsten till en del av sina tjänster. Om detta ville jag kommentera på RSF:s hemsida under deras "aktionsdag" igår. Men där fanns inga möjligheter att göra sin röst hörd - bara ett antal förvalda texter att välja mellan för att protestera mot den kubanska regeringens "inskränkningar" av nätfriheten. Sedan kom jag på att RSF:s ordförande Robert Ménard redan den 18 mars 2005 i Le Nouvel Observateurs forum förklarade att "Visst, vi får pengar från NED. Och det skapar oss inga problem alls."


(*) National Endowment for Democracy (NED) är ett USA-Amerikanskt parastatligt organ vars första ordförande Allen Weinstein berättade i  Washington Post den 22 september 1991 att "en stor del av det vi gör idag, skedde i det fördolda genom CIA för 25 år sedan."

Obs, öppna i ett nytt fönster. PDF | Skriv ut | E-postadress

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera

© ISS 2010 | ISSN: 2000-737X