Uppmana

Pressmeddelande: Emmaus Stockholm uppmanar sina kunder till bojkott

Emmaus Stockholm fördömer Israels krig mot Palestina och uppmanar till bojkott. Alla kunder och givare uppmanas att bojkotta israeliska varor, tjänster och israeliska kultur- och sportevenemang. En bojkott mot Israel är en signal till den israeliska regeringen att ändra sin politik och möjliggöra en rättvis fred.

Emmaus grundtanke är att inte bara lindra nöd utan också avskaffa dess orsaker. Grundorsaken till det som händer i Gaza nu är den 40 år långa israeliska ockupationen. Omvärlden måste sätta hårdare press på Israels regering och visa att kriget mot Gaza inte kan tolereras.

På knappt tre veckor har över 1000 människor har dödats i Gaza, nästan var tredje av dem som dödats är barn. Dödssiffrorna fortsätter stiga varje dag och tusentals har skadats. Massakern i Gaza äger rum efter 18 månader av israelisk blockad. De 1,5 miljoner invånarna lider sedan länge brist på mat, mediciner och el. Nu finns det inte plats för alla skadade och dödade på sjuk- och bårhus. Kirurger tvingas operera utan narkos och blodbankerna sinar. Israel bombar tättbebyggda områden och inga palestinier kan ta sig ut ur Gaza, alla gränser är stängda.

Israels krigföring i Gaza bryter mot flera viktiga folkrättsliga principer. Israel beskjuter FN-skolor, humanitära konvojer, sjukhus och moskéer. FN:s kontor har bombats. Röda korset rapporterar att deras personal vid ett flertal tillfällen hindrats från att hjälpa svårt skadade människor. Samtidigt förvägras utländska journalister tillträde till Gazaremsan.

FN:s högsta organ för mänskliga rättigheter fördömer den israeliska offensiven på grund av ”massiva brott mot mänskliga rättigheter”. Den israeliska militären anklagas för att ha använt kraftfulla granater i civila områden, använt förbjudna vapen som fosforbomber, attackerat medicinska faciliteter och bland annat dödat 12 ambulansmän i tydligt märkta fordon.

Emmaus Stockholm har inom Praktisk Solidaritet stött palestiniernas kamp mot den israeliska ockupationen sedan 70-talet. Till en början med politiskt och materiellt stöd. De senaste åren i projektform i palestinska flyktingläger i Libanon, och med tillfälliga katastrofstöd via Emmaus Björkå. För mer information om de projekten se Emmaus Björkås hemsida.

Palestina behöver vårt omedelbara och kraftfulla stöd!
Emmaus Stockholm kräver att kriget mot Gaza genast upphör, att internationell rätt respekteras, att blockaden av Gaza hävs och att ockupationen av Gaza och Västbanken avslutas.

Emmaus Stockholm uppmanar alla våra kunder, givare och sympatisörer till bojkott av israeliska varor och tjänster.
Emmaus Stockholm uppmanar även Sveriges regering att omedelbart stoppa allt militärt samarbete med Israel och att verka för att EU säger upp sitt frihandelsavtal med Israel.

För att stödja det palestinska folket skickar Emmaus Stockholm 50 000 kronor till matkorgar á 500 kronor som FN och Röda korset delar ut inne i Gaza. Varje matkorg innehåller torrmjölk, sardiner, bönor, hummus, kex, sesamkakor, dadlar, ljus, blöjor, bindor och tvål för en familj. För att täcka det sammanlagda behovet i Gaza behövs 1000 ton mat varje dag.

Obs, öppna i ett nytt fönster. PDF | Skriv ut | E-postadress

Säkerhetskod