Uppmana

Pressmeddelande: SvFF uppvaktar UEFA om Israelmatch

Med anledning av att flera personer dödades när israeliska soldater bordade fartyg i konvojen Ship to Gaza på internationellt vatten på måndagsmorgonen, så kommer Svenska Fotbollförbundet (SvFF) under tisdagen att kontakta UEFA angående den kvalmatch det svenska U21-landslaget ska spela mot Israel i Tel Aviv på fredag den 4 juni. U21-landslaget befinner sig just nu på Cypern på läger inför den matchen.

Angreppet, där flera svenska personer förekom i konvojen, har självklart framkallat oerhört starka reaktioner i Sverige och världen över. SvFF ställer därför nu frågan till UEFA om fredagens kvalmatch verkligen ska genomföras.

-SvFF som fotbollsorganisation reagerar precis med samma avsky som alla andra mot det våld vi nu sett utföras, säger SvFF:s ordförande Lars-Åke Lagrell.
UEFA, det europeiska fotbollförbundet, är arrangörer av det U21-EM-kval som pågår och som fredagens match ingår i, och som fungerar som kvalspel till EM i Danmark 2011. Idrottens regler är vid liknande tillfällen tydliga. SvFF har att följa fotbollens internationella organs bestämmelser, FIFA, världsfotbollens organ, samt UEFA. Om dessa organisationer gör bedömningen att matcher ska genomföras, alldeles oavsett händelser i närtid, så måste medlemsnationerna rätta sig efter detta. Annars riskerar man bestraffning och ytterst uteslutning.
Och beroende på konflikter som finns såväl mellan som inom olika nationer, så skulle många internationella idrottstävlingar ej kunna genomföras över huvud taget om politiska övervägningar skulle gälla som lämplighet till utbyte eller inte. Fotbollen och idrotten ska ses som en överbryggare av politiska eller religiösa konflikter.

-Av dessa skäl, som vi ytterst inte råder över, avvaktar vi nu UEFA:s svar på vår uppvaktning. Vi kommer att följa UEFA:s beslut, slutar Lars-Åke Lagrell.
SvFF kommer att redovisa UEFA:s svar på hemsidan.

Obs, öppna i ett nytt fönster. PDF | Skriv ut | E-postadress

Säkerhetskod