Recension: The Princess

Nu har den internationella kvinnodagen gått av stapeln och det är lång tid kvar till nästa. Kanske kan det vara läge att gå och se The Princess: den danske regissören Anders Morgenthalers nya film om porrindustrin.

I inledningsscenen till The Princess ser vi en präst gå nerför en solig, lugn gata. Han stannar till framför ett hus, skjuter upp dörren och stiger in. En korridor leder ner till ett rum där inspelningen av en porrscen är i full gång. Från rummet och ner till ljudteknikern leder ett knippe vita sladdar. Som någon slags vita nerver för de vidare porrindustrins taktfasta puls, en puls som ska visa sig vara svår att strypa.

Den unge prästen, August, har kommit för att hämta hem Mia, hans femåriga systerdotter från bordellen där hon har vuxit upp. Systern Christina, den berömda porrstjärnan The Princess har nämligen just avlidit. Allteftersom att Augusts kärlek till Mia växer och allteftersom att han inser hur hon har blivit märkt av sin uppväxt tilltar hans hat mot hela sexindustrin. Med Mia på släptåg ger han sig ut på en blodig kamp för att straffa de män som utnyttjat henne och hennes mamma. Men det är en strid som är dömd att misslyckas. Trots att det enda August vill är att skydda Mia från den hårda verkligheten drar han in henne och sig själv i en eskalerande våldsspiral som inte kan ha något lyckligt slut.

Filmen väcker viktiga frågor. Hur stoppar man porren, en av världens mest lukrativa branscher? Och vart ska man rikta sin vrede? August förblindas av ilska. Han får ett utbrott på killen som säljer porrtidningar i kiosken. Han slår ner gubben som just drog in en prostituerad i sin bil. Men under tiden sitter hon kvar och gråter: "Jag vill ha mina pengar..." Han tänder eld på glädjekvarteren och bränner ner en hel stadsdel. Men den mäktige porrbossen är trygg i sin villa, väl omgärdad av säkerhetsanordningar och maffia.

Kritiken mot porrvärlden blir intressant därför att den riktas genom Mia: ett barn. Hon är för liten för att förstå vad det är hon har utsatts för, samtidigt är hon skadad för livet. Ändå är det inte det politiska i filmen som ger det bestående intrycket. The Princess är en blandning av animationer och spelscener. Kritiken blir antagligen både slagkraftigare och mer avskräckande om den lägger sig närmare verkligheten, med riktiga skådespelare eller dokumentärt. Den verkliga behållningen med The Princess är dess konstfullhet. Anders Morgenthaler har gjort ett fantasifullt bildspel där han leker med oväntade scenbyten och vinklar och ofta glider över i det surrealistiska. Fåglarna på lampan får liv och flyger upp på himmelen, eller man färdas in i det argt uppspärrade ögat, genom synnerverna ut i en vild oreda av färger.

Kontrasterna i filmen skapar rymd och perspektiv. Spelplatsen är en sjaskig verklighet av miljonprogram, motorvägar och skumma skyltfönster. En tragisk urban miljö där människan kan krympa till en meningslös kugge i systemet: "August, det är porr. Hon är bara en liten bricka i ett jättepussel." Men tristessen slår när som helst över i vackra sagosekvenser. Som när Mia och August plötsligt befinner sig i ett ljusrosa drömland där vita kronblad lossnar från blommor och sakta svävar runt i luften. Tittaren tillåts inte att bara bli ledsen av den svarta historien, utan får behålla känslan av hopp, av den fina värld det där skulle kunna vara.

Se den och diskutera

På tisdag 20 mars, klockan 18:30  diskuteras hur vi ska förhålla oss till porr i anslutning till Folkets bios visning av Princess på Biograf Panora, S:t Gertrudsgatan 4 i Malmö

De som tar ställning i denna fråga är bland annat  Jack Lukkerz och Liv Strömquist  i panelen efter filmen.

Publiken inbjuds att delta, samtala och debattera! Vad är porr, finns det en gemensam definition av vad porr eller vad är detvi pratar om när vi kritiserar, förespråkar, ifrågasätter, diskuterar porr? Skildringar av sexualitet i bild, är det fel i sig, eller rätt i sig? Vems bilder av sexualitet är det som visas, i mainstreamporr, i alternativ "queer" porr? För vem görs porren? Porren anses även ha stor makt attpåverka människor. Tillskriver vi "vanliga" mainstreamfilmer samma makt?

Även dessa är fulla av normer om hur man ska bete sig, hur kvinnor och män är och ska vara och där kopplingen mellan kärlek och sex ofta är stark.Påverkar porren mer än mainstreamfilm eller vad handlar kritiken ellerhyllandet av porr om? Och måste man tycka antingen eller om porr?

Det skriver Folkets bio i sitt pressmeddelande. De två i panelen är, Jack Lukkerz som är socionom på RFSU-gruppen i Malmö och Liv Strömquist som är serietecknare och arbetar för närvarande med en feministisk sexunderhållningsserie. mer information hittar du här.

PRINCESS har premiär på Biograf Panora 9 mars och går sedan varje kväll i 3 veckor. För exakta visningstider gå in här eller tidningarnas bioannonser.

Avslutas Folkets bios pressmedelande