Recension: Kul om terrorlagstiftning

Jan Guillous nya roman, Fienden inom oss (Piratförlaget), är en riktigt rolig bok om terroristlagar, krigare mot terrorn, terrorister och vanliga förortsbor. Romanen är en brännande aktuell tolkning av de senaste danska terroraffärerna, överförda till Sverige och svenska förhållanden. Genom att skildra en svensk upptakt till en terroraffär genom ögonen på en ofrivillig förflyttad svensk polis som hamnar på Säpo, hennes fransktalande man, en före detta  främlingslegionär som blivit författare, två journalister och deras bekanta vinner romanen trovärdighet.

Risken att folk blir terrorister ökar i relation till hur de behandlas. Om myndigheterna berövar ett gäng blattar all rättssäkerhet, behandlar dem som bombkastarmördare och förföljer dem i största allmänhet är risken överhängande att myndigheterna förr eller senare begår ett sådant klavertramp att ett motiv uppstår för någon att verkligen vill hämnas och voíla begår en terroristhandling. Den svenska staten är inte fienden men arbetar på att bli det. Av säkerhetsskäl skapar staten sina terrorister, med andra ord.

Så långt allt väl. En genreregel är att all karaktärerna är lätt genomskådade. Det finns inget tvivel om vilka deras motsvarigheter i verkliga livet är. Det är skoj. Intelligent skvaller är underhållande. Men å andra sidan blir det ibland lite fjantigt. Jan Guillou kan inte låta bli att hacka på diverse kvällspress recensenter och krönikörer. Även om det är lätt att förstå hans synpunkter, så är de överflödiga i en plott som klarar sig fenomenalt bra utan hans repliker i det fjuttiga ankdamms fjamset som pågår i kvällspressen.

En annan invändning är hans bristande förståelse för den autonoma vänstern. Jag menar inte att han bör hålla med de autonoma, men han gjorde klokt i att försöka förstå dem. Den här boken skulle kunna blivit ännu bättre om han inte ställt till med en kravall av Göteborgshändelsernas kaliber på Kungsholmen.