Nyutkomna mestadels realistiska serier

Realism är för närvarande den helt dominerande stilen bland de nyutgivna seriealbumen. Den som botaniserar i den rika floran finner en del poetisk realism, social och diskbänksrealism. Det bästa av de nya serierna är tvivelsutan den poetiskt realistiska grafiska romanen Black Hole(Schibsted) av Charles Burns. En svartvit, ultrasuggestiv berättelse med mardrömslika inslag om att bli vuxen i USA vid mitten av 1970-talet.

I Berglins tolva(Kartago förlag) frodas en humoristisk vardagsrealism som förmodligen är den bästa som tecknas i dagens Sverige. Jan och Maria Berglin som gör de här svartvita striparna och enrutasteckningarna har många års erfarenhet, de började rita dem 1992. Numera möter man deras gubbar bland annat i Svenska Dagbladet. Deras serier är kommentarer till medelklasslivet i allmänhet. De kommenterar också gärna kulturella och politiska händelser i dagens Sverige.

En mera episkt berättad serie är Anneli Furmarks Jamen förlåt då(Kartago förlag). Den är trots behovet av kvinnliga serieberättare inte alls så bra den skulle behöva vara. Problemet med de lite längre serierna i det här albumet är att de ofta blir för vardagliga. Det är inte längre omstörtande att seriefigurer har olika slags arbeten, sexualitet, personliga förhållanden. Därtill är tecknarstilen inte särskilt avancerad. Vi har sett det här förut.

I så fall utmanar Carina Kågströms enrutasteckningar mera i hennes Nu vänder det(Kartago förlag). Kågström arbetar med färg på ett sätt som utmanar. Hennes humor påminner om Jan Stenmarks utan att hon för den skull plagierar honom. Det lågmält absurda är nog den starkaste svenska humortraditionen just nu.

Helt utanför den realistiska traditionen ligger Henrik Langes mycket roliga 80 romaner för dig som har bråttom(Kartago förlag). En smått genial idé som går ut på att författaren på tre svartvita rutor sammanfattar 80 klassiska romaner. Det blir halsbrytande, absurt och roligt.