Bob Dylan som bildkonstnär

Bob Dylan har varit frontfigur inom populärmusik i närmare femtio år. Men att han dessutom uttryckte sig i målning är kanske mindre känt. Fram till nu när hans målningar visas i Köpenhamn i Statens Museum for Kunst.

Bob Dylan målar! Kanske började han måla när han 1968 av sin första fru Sara fick en akvarellåda i födelsedagspresent. Kanske blev han alltmer säker på sin sak när han studerade några månader hos expressionisten Norman Raeben i mitten av 70-talet. Visst har måleriet länge varit en bisyssla, men det är inte förrän de sista åren han ställer ut sin konst. Första gången var i Tyskland 2007, sedan i England och nu på Statens Museum for Kunst i Köpenhamn. Där visas fram till april Bob Dylans helt nya svit The Brazil Series från 2009-2010. De 100 tavlorna har aldrig förr presenterats för allmänheten.

Under många av sina turnéer skissade han gärna, så även i Brasilien, där han vistades upprepade gånger. Han tecknade på pappersservetter eller i skissblock och målade sedan i sin ateljé i Los Angeles. Tanken på att omsätta teckningarna i färg fanns sedan länge hos honom.

Med The Brazil Series visar Bob Dylan bilder med vardagsmotiv från provinsstäder och landskap. Det finns scener från olika miljöer inom nöjeslivet, gatuvåld, från begravningsplatser och vingårdar. Främst är det människor som styr bildberättelsen, ofta de som befinner sig i utkanten av det etablerade samhället. Han skildrar deras relationer, konflikter och nöjen, där kvinnan har en särskild maktställning (han menar att kvinnor är maktfigurer). Enligt hans utsago vill han inte göra en social kommentar.

Första intrycket av bildserien kan associera till snapshots från en resa, men bilderna är ytterst iscensatta och lämnar tillräckligt med spelrum för fantasin. Man kan se Bob Dylans starka intresse för postimpressionistisk och naivistisk konst och dra paralleller mellan hans måleri och den figurativa, berättande amerikanska 1900-talskonsten.

Jag beundrar Bob Dylans verk. Vad jag gillar mest är den starka och färgglada stilen och de djärva penseldragen. Färgen och bildberättelsen bildar en bra enhet enligt min uppfattning. Hans bilder känns jordnära som en del av hans musik - folkrocken. Mina favoriter är de målningar som föreställer slumbebyggelser utanför Rio de Janeiro på grund av den vackra färgdominansen.

Bob Dylan har varit frontfigur inom populärmusik i närmare femtio år och har ofta beskrivits som levande legend. Det fanns utrymme för hans revolutionerande musik som inte finns inom konsten idag. Det är kanske inte heller hans ambition. Historien kommer att visa vilken plats han får i konstvärlden.