Till minne av Corneille

Corneille (Cornelis van Beverloo), en av COBRA-gruppens främste konstnärer har gått ur tiden i höstas. Han föddes 1922 av holländska föräldrar i Liège, Belgien.

Efter skolan studerade han teckning i Amsterdam, som målare var han autodidakt. 1946 visades den första utställningen tillsammans med konstnärerna i Experimentgruppen Reflex i Groningen, Holland. Samma år kom han till Paris och där var han 1948 med vid bildandet av COBRA-gruppen som bestod av konstnärer från Köpenhamn, Bryssel och Amsterdam och hade sina gyllene år under 50-talet. Gruppens målsättning var att ”frigöra konsten från den västerländska kulturens normer och stilinriktningar” - form och intellekt, uppmuntrade till spontant målande.

Från början var Corneilles konst non-figurativ, men senare kännetecknades den av fantasilandskap i varma starka färger och symboler, där ofta kvinnan och fågeln är i symbios med varandra. Kvinnan står för det vackra och sinnliga, och fågeln för frihet och kraft. Inspiration hämtade Corneille och hans konstnärskollegor från bl.a. barnteckningar, primitiv konst och verk av Paul Klee och Joan Miró samt sagor och mytologi.

Jag hade möjligheten att träffa Corneille 2002 i Malmö på favoritgalleriet GKM med anledning av utställningen ”Hommage a Corneille 80 år”. Sedan dess har jag utvecklat ett större intresse för hans skapande och beundrat hans färg- och formrikedom i all dess variationer. Galleri GKM har en alldeles speciell anknytning till Corneille – en lång (sedan 1978), intensiv och vänskaplig arbetsrelation som resulterade i ett stort antal grafik, konstböcker och flera utställningar och besök under åren. Corneille finns representerad på museer över hela världen och har medverkat i hundratals utställningar på olika gallerier.

En minnesutställning på Gallerie GKM ägde rum vid årsskiftet för att hedra konstnären. Enligt Corneilles önskan har han fått sin sista vila alldeles nära landsmannen och föregångaren Vincent van Gogh på begravningsplatsen i Auvers-sur-Oise, Frankrike.