Moments…

är rubriken till den just pågående utställningen på Galleri GKM i Malmö.

Den unga konstnären Cecilia Cubarle, vars verk som kan beskådas fram till den 30 april, föddes för 36 år sedan i Córdoba, Argentina och bor nu i Paris.

Hon studerade konst (1994-2000) på Université Nationale och design (1999) på Teatro Real i sin barndomsstad och Mixed Media Sculpture (2003) i New York. Hennes konstutbildning innefattar såväl teckning och grafik som måleri. Sedan 1998 (blott 23 år gammal) har hon haft ett stort antal internationella utställningar i Sydamerika, Europa (Frankrike, Sverige, Belgien och Schweiz) och även Asien (Sydkorea).

Cecilia Cubarles måleri kännetecknas av släta nästan grafiska färger och massproducerade bilder. Hennes verk innehåller typografiska former, texter och ordlekar. Hon använder sig av olika element t.ex. fjärilar, en gammal Singer symaskin och trafikskylt. Hon betjänar sig av popkonstens bildspråk, ikoner (Marilyn Monroe, Madonna), seriefigurer och personer som t.ex. Barack Obama. Hon arbetar med avantgardets ”ready made” och collage och den nykonceptuella metoden att sätta konsthistoriska verk i ett nytt sammanhang.

I bl.a. serien Art & Market ifrågasätter hon ett konstverks värde – estetiskt värde eller marknadsvärde – mot konstmarknaden och dess regelmekanismer.

Konstnären tillhör den generation som började skapa i tjugonde århundradets inledningsfas, då en ny världsordning (utan ”bruksanvisning”) uppstått och västvärldens sanningar kom i gungning. Hennes konst är präglad av existentiella aspekter, samhälls- och samtidskritik. Den berör och oroar, men är ändå hoppingivande. Hon ställer ständigt frågor till betraktaren. Man känner sig i allra hösta grad delaktig och ”tvungen” att ta ställning. Jag tycker hennes bilder är högst sevärda och tankeväckande på en djupt humanistisk nivå. Det första intrycket man får är glatt och muntert, dock döljer sig under ytan frågan vilken riktning dagens människor skall välja vid det historiska vägskäl de nu lever i.