Beroende av konst

"Beroende av konst" kallar Stefan Lundgren (född 1968 i Lundby) sig själv.

Han skapar konst, samlar konst och arrangerar utställningar. Dessutom är han gift med en konstnär, Pärnilla. Paret bor med sina 2 söner numera på Mallorca som en bra konstbas. Han är också egen företagare. Redan som 17-åring hade han sin första utställning i Eslöv, där han växte upp.  Sitt första konstverk köpte han när han var 18.

Stefan Lundgren utbildade sig 1994 på School of Visual Arts i New York och är ett känt namn inom den internationella konstscenen. Förutom i Sverige har han utomlands främst ställt ut i Berlin, Prag och Warszawa. Senast han visade sin konst i Sverige var vid en separatutställning på Lunds Konsthall hösten 2003, en syntes mellan våra 3 monoteistiska religioner. Reaktionerna var massiva.

Till Galerie Leger på Dockplatsen i Malmö har han tagit fram helt nya verk. Utställningen pågår till den 28 mars. Konstnären har de sista åren arbetat mer och mer med skulpturer. Vad som visas nu är bronsskulpturer och aluminiumbyster i form av bl.a. olika frusna rörelser av 3 dansare (Shi Pratt, Jenna Fakhoury och Asher Lev). Projektet uppstod i Palma de Mallorca.

Lundgrens konstnärskap omfattar det mesta från måleri, grafik, skulptur, installation, video, foto och film. Idéerna styr materialet. Han vill gärna integrera och samverka med andra i sina arbeten. (Konstnärsduon Stefan och Pärnilla kompletterar varandra bra, han med sin rastlöshet och hon med sin koncentrationsförmåga). Han har gått sin egen väg och inte alltid genom gallerier och institutioner. Mest uppmärksamhet väckte han nog med sina egensinniga installationer. Vi malmöbor minns kanske ”Vitale Module”, en 24 ton tung betongbunker i Pildammsparken 1998. Det är just det han vill med sina verk - provocera, skapa reaktioner, uppståndelse och debatt.  Stefan Lundgren är inte en konstnär som placeras i ett bestämt fack. Hans konstnärskap är väldigt spännande, har ett stort spektrum och är definitivt värt att följa upp.