Ljusets poesi

För första gången på nästan 30 år visades nya verk av akvarellmålaren Lars Lerin på Malmö Konstmuseum. Mer av hans konst kan man se på en ny mer eller mindre permanent utställning på Sandgrund i Karlstad, som öppnade den 16 juni med vernissage.

Lars Lerin föddes 1954 i Munkfors, Värmland. Han besökte Valands konsthögskola i Göteborg 1980-84. Han har ställt ut på gallerier och museer i Norden, Europa och USA – och är representerad i kommuner, landsting och på museer i såväl Sverige som Norge. Under årens lopp har han fått ett flertal stipendier och utmärkelser. Lars är även författare, debuterade med ”Utpost” (1983) och har sedan dess gett ut ett antal böcker. Just nu är han aktuell i Sara Broos prisbelönade filmdokumentär ”För dig naken”, ett porträtt av konstnären och hans relation till sin livspartner, som kommer från Brasilien.

Akvarellmålning är en urgammal metod som bl.a. användes redan av de fornegyptiska väggmålarna. Under renässansen skapades ny akvarellkonst av Albrecht Dürer (tysk målare och grafiker), dock fick den moderna akvarelltekniken sitt genombrott i England med konstnärer som William Turner och Paul Sandby. Kända akvarellister i Sverige har varit bl.a. Anders Zorn och Bruno Liljefors.

Rent akvarellmåleri kräver en lätt men säker hand, en stor förmåga att teckna och hör, enligt vissa, till de svårare målningsteknikerna. Lars Lerin använder tekniken vått i vått, för att uppnå en homogen färgton. Målar man vått i vått kan färgen ta sina egna vägar med olika resultat. Men han arbetar också med lager på lager av färg, för att åstadkomma en mörkare nyans och mindre transparens. Lars låter sig inte begränsas av akvarellpappers storlek 150x 100cm. Eftersom han främst målar på stora pappersark (ibland i collagestil), kan de sammansatta verken vara upp till fem meter breda.

Lars Lerins konst kan betraktas som personliga dokument om – uppväxten, känslorna, resorna (till Brasilien, Indien, Mellanöstern etc.), fascinationen för naturhistoriska museer och deras artificiella utställningar. Det speciella ljus, som han lyckats fånga i målning efter målning, är fenomenalt. Det monumentala skapande och de nya idéerna är väldigt imponerande. Han är en av Sveriges mest populära konstnärer, hans utställningar är välbesökta och kritiken är överväldigande positiv. Han räknas även som Nordens främsta akvarellmålare. Frågan är, om inte hans konstnärskap sträcker sig längre än så på den internationella konstkartan.

Fotnot: Utställningen är avslutad när denna artikel publiceras.