Kluven konst

Henrik Håkansson har placerat tallar och tavlor med döda myggor och bomfåglar i Lunds konsthall.

Han är en av Sveriges konstnärer i sin generation, som är mest känd och framgångsrik utomlands. Utställningen i Lund är hans första större separatutställning i hemlandet på flera år och pågår till 2 september.

Henrik Håkansson föddes 1968 i Helsingborg, bor i Berlin och Bohuslän. Han studerade fotografi och skulptur i Stockholm, tog examen 1991 och 1993. Hans verk visades i flera stora internationella sammanhang världen över. Hela hans konstnärskap präglas av förhållandet mellan kultur och natur, d.v.s. människans relation till allt levande omkring sig. Han använder sig av varierande uttryck som fotografi, film, ljud – och inte minst växter och djur, som verkar stå för det mystiska och rationella i tillvaron. Som barn fångande han fjärilar hemma i trädgården utanför Helsingborg, bl.a. lyckades han (som sexåring) fånga en nattfjäril av arten ligustersvärmare. Redan som tioåring var han aktiv i Fältbiologerna och under hela uppväxten ägnade han mycket tid åt biologiska iakttagelser genom exempelvis fågelskådning och fotografering. Håkanssons konst förknippas med en rad uppmärksammade projekt, t.ex. hans verk med olika grodors hörselorgan och sällsynta fåglars vanor.

I Konsthallen möts man av en iscensatt skog. Konstnären har låtit gräva upp åtta tallar med rötterna, sågat itu dem från topp till roten, och rest de kluvna träden igen, särskilt anpassat för utställningslokalerna. Denna stora installation har gett namn till hela utställningen, ”A forest divided” – en kluven skog, som omfattar ett antal verk från 2007 och framåt. Träden härstammar från Veberöds ljung nära Lund, och han är noga med att betona att de ändå skulle ha avverkats för att återställa det ursprungliga öppnare landskapet.

Omkring träden hänger mobiler av uppstoppade starar (inspirerade av Alexander Calder), som kommer från en flygplats i norra Italien, där de avlivats för att inte förorsaka olyckor och trafikstopp. Längs väggarna finns tavlor som täckts av droppande fågelskit, som påminner om Jackson Pollocks action painting. Andra tavlor är fulla av döda myggor och blomfåglar. En serie målningar dokumenterar sniglars rörelser genom att konstnären låtit dem krypa genom karamellfärg och sedan vidare på vitt papper. De liknar vackra nonfigurativa akvareller.

Som betraktare av Håkanssons utställning blir man omedelbart konfronterat med verken. Man reflekterar kring den egna inre kluvenheten gentemot naturen och konsumtionssamhällets miljöpåverkan. Det behövs absolut större insikt och kunskap när det gäller ekologiska frågor. Konsten är ett sätt att påverka människans medvetenhet, beteende och beredskap att leva i samklang med varandra och omgivningen.