Uppmana

"Rip Image" Tala Madani

Makabra män finns att beskåda på Moderna Museet i Malmö fram till den 14 april.

Specialvisning på persiska den 6 april kl. 14.00

 

Tala Madani föddes i Teheran 1981 och flyttade som 14-åring med sin mor till USA. Innan hon tog sin magisterexamen i måleri 2006 vid Yale studerade hon statsvetenskap. Efter vistelser i bl.a. Amsterdam och New York är hon idag bosatt och verksam i Los Angeles. 2012 nominerades hon till ett av världens största konstpris - Future Generation Art Prize. Madani räknas till de ”hetaste” unga konstnärerna och spås bli nästa stora namn inom den internationella konstscenen. Hon har tidigare deltagit i ett flertal uppmärksammade grupputställningar, i exempelvis New York, Venedig och Amsterdam.

Rip Image på Moderna Museet är Tala Madanis hittills största separatutställning och omfattar cirka 80 verk, målningar (på duk och papper), samt animationer (tecknade korta stop-motion-filmer) från 2006 till idag. Bildproduktionen består av småskaliga serier där individen framträder enskilt, medan individen på större målningar ingår i en abstrakt grupp. Hennes signaturmotiv är män, clown- och karikatyrliknande, ofta i ett sårbart tillstånd. Det är medelålders småfeta gubbar, hel- och halvnakna eller i illasittande vita kalsonger, som interagerar i mångtydiga och absurda situationer. Där undervisar bödeln i avrättandets konst, jultomtar visar snopparna för ett spädbarn och några karlar samtalar med sina tarmar. Det finns klassrums- och förhörsscener och den mänskliga pyramiden. Allt utspelas i exklusivt manliga miljöer. Hon skisserar en bräcklig maskulinitet, som samtidigt är farlig.

Madanis konst behandlar politiska och religiösa ämnen. Hon belyser maktstrukturer, maskulina roller och gruppdynamik. Hennes huvudkritik är riktat mot det globala patriarkatets våldsfixering. Underkastelse, tortyr och rasism är framträdande aspekter i hennes bilder.  Kontrasten mellan humor och allvar, lek och verklighet är särskilt slående. Bildspråket har psykologiska och filosofiska inslag, och pendlar mellan figurativt och abstrakt.

Man behöver nog ägna lite tid åt Tala Madanis verk, då tolkningsmöjligheter är mångfaldiga, och för att kunna hantera egna fördomar, det humoristiska och gravallvarliga på en gång. På ett oerhört skickligt, grovt och djärvt sätt har Madani öppnat upp för vår tids aktuella ämnen kring människan, samhället och maktförhållanden. Så länge vår värld präglas av testosterondrivna krig och kvinnoförtryckande samhällssystem, är det mer än angeläget att ställa frågan hur männens makt- och våldsdominans skall botas så att världen kan bli en bättre plats?

 

 

Obs, öppna i ett nytt fönster. PDF | Skriv ut | E-postadress

© ISS 2010 | ISSN: 2000-737X